2015-10-26

Komunikace – nejen ta marketingová aneb vše je o přístupu

Tak široké téma, že je těžké si vybrat. Mám mluvit o zásadách komunikace v oblasti marketingu obecně či se zaměřit na marketingovou komunikaci a její nástroje, mám mluvit o přístupech a prioritách, mám mluvit o věcech, kterých se máme vyvarovat, abychom eliminovali riziko, že dojde ke špatnému pochopení toho, co chceme sdělit? Rozhodla jsem se, že všechny výše uvedené body se dají přečíst v učebnicích marketingu a že se podělím o jedinou věc a to osobní zkušenosti s komunikací a to v oblasti jednání či obchodního vyjednávání.

Protože právě dialog, který vede k dosažení společného konsensu či uzavření obchodu je základem veškerých vztahů a to i těch obchodních. Bez dialogu nemůže vzniknout výsledek.


Připravenost, dostatek informací, schopnost zodpovídat dotazy

Důležitá je vždy připravenost na schůzku, mít dostatek informací a být připraven na dotazy, které mohou nastat. Před schůzkou přemýšlejme o argumentech či dotazech, které může mít protistrana a na ty se také připravme. Potenciální klient by měl dostat odpověď na všechny důležité otázky.

Naslouchejme, separujeme informace, usměrňujme

Naslouchejme pečlivě informacím klienta, nechejme ho specifikovat svoji představu. Separujme důležité informace, klaďme upřesňující otázky. Usměrňujme nesplnitelné představy a zároveň navrhujme dosažitelná řešení. Cílem je odcházet s pocitem, že já i potenciální klient víme, co jeden od druhého očekáváme. Schůzka, ze které odchází jeden z partnerů jednání zmatený, není komunikačně úspěšnou schůzkou: ). Z jednání bychom měli odcházet s výsledkem, případně jasně stanoveným cílem.

Navazujme dobré vztahy, držme slovo

 Každý z nás jedná radši s někým, kdo je mu příjemný. Buďme tedy milí, snažme se od začátku vytvořit příjemnou atmosféru jednání, začněme neutrálním tématem, zasmějme se pokud možno spolu a teprve pak přistupme k samotnému „jádru“ obchodní schůzky. Dodržujme termíny, které jsme si určili a plňme naše domluvy. Díky tomu se k nám budou klienti vracet.


Trpělivost

Ne vždy je možné vše vyřešit rychle, jednání jsou složitá, schvalovací procesy jsou zdlouhavé a změny jsou časté. Specifikujme jasně naše domluvy, mějme však pochopení k individuálním situacím.


Pozitivní přístup a víra v dobrý výsledek

Prezentujme naše návrhy a projekty sebevědomě, věřme jim. Prezentujeme-li něco, čemu sami věříme, odpovídá tomu i náš projev. To, jak prezentuji určitý návrh je klíčové, zda bude protistranou přijat či nikoliv.



Autor článku: Barbora Dolejšová

Žádné komentáře:

Okomentovat