2015-11-02

Naslouchání

Komunikace je mnohem komplikovanější, než se na první pohled zdá a pokud k tomu ještě přidáme slovo psychologie, můžeme se zamotat v pojmosloví více, než bychom chtěli.  Základní poučka je všem známá: “Pro komunikaci je potřeba minimálně dvou.” Taktéž víme, že základní komunikace se dělí na verbální a neverbální. Přidat pak můžeme mnoho dalších chytrých vět, které jsme slyšeli, četli nebo si sami vymysleli díky svým zkušenostem.

Je mnoho tréninků zabývajících se komunikací a v nich se věnujeme především tomu, jak informaci sdělujeme. To zásadní je ale na druhé straně – je to to, co slyšíme! I toto téma má často skloňované pojmosloví jako například “aktivní naslouchání.”

Mně osobně se líbí následující definice aktivního naslouchání:
Aktivní naslouchání lze definovat jako vyjádření vlastního chápání toho, co nám sdělil vypravěč. Pomáhá ověřovat, zda jsme informacím správně porozuměli, zda jsme pochopili to, co mluvčí svou zprávou skutečně mínil. Aktivním nasloucháním dáváme také najevo, že přijímáme a uznáváme pocity mluvčího a zároveň ho podněcujeme v tom, aby i on sám své pocity a myšlenky dále zkoumal a třídil.

Je zajímavé číst definice a přemýšlet nad tím, jak dalece jsme schopni naplnit jejich odkaz. Někdy nám to přijde přirozené a ani o tom nemusíme přemýšlet a někdy s nasloucháním zásadně bojujeme. Proč nám to nejde, proč neslyšíme, co nám druhý říká? Jak dalece s tím mají co dělat  generace, gendry, přehlcenost našeho informačního kanálu ....?

Zjistila jsem, že u mne je to mnohem jednodušší. Aktivně naslouchám, pokud mě řečník zaujme! Jak banální a jednoduché!

Boris Filan
Taktéž se často cítím přehlcená informacemi a je těžké se otevřít něčemu novému a přesto se mi to nedávno podařilo. Cestou ze školení z Těrchové jsem naladila v autě  Slovenský rozhlas s cílem poslouchat něco jako zprávy, nějaký rozhovor či hudbu. Byla sobota dopoledne a narazila jsem na neuvěřitelný pořad, který se jmenuje Pálenica Borisa Filana. Nejen, že mne Boris zaujal informacemi a nevtíravým humorem, ale zjistila jsem, že jsem se díky této náhodě stala na jeho pořadu závislá. Stahuji si ho do svých podcastů a ať už jsem unavená jakkoliv, vždy se těším na chvilku, kdy si nasadím sluchátka, vyrazím na cestu a poslouchám, směji se, přemýšlím a jinak hltám každé jeho slovo. Není to klasické aktivní naslouchání dle definice, ale je to absolutní zaujetí sdělovanou informací.

Nenechte si ujít tento skvělý podcast: 

http://www.rtvs.sk/radio/archiv/1107/295150

Poslechněte si sami a dejte vědět, zda  vás Boris Filan zaujal stejně jako mne.

A co jsem tímto mini článkem chtěla říct? Naučit se aktivně naslouchat není jednoduché, pokud posloucháme řečníky, kteří neumí zaujmout. Učme se zaujmout, mluvit přesvědčivě a s příběhem. Jak na to? Poslouchejme a sdílejme pro nás zajímavé lidi, odkazy a prezentace. Pošlete nám vaše tipy, rádi je pošleme dál!

P.S. Pokud přece jen chcete nějaké návody na to jak „naslouchat“, doporučuji výborný pořad ČT:

Žádné komentáře:

Okomentovat