2015-09-29

PERSONÁLNÍ NETWORKING – Výraznější, osobnější a viditelnější role personalistů na trhu II. část

Přišli jste na to, že bez personálního networkingu to do budoucna na trhu práce nepůjde? Ptáte se, jak a kde s ním začít? Níže naleznete několik tipů, jak postupovat, abyste ve svém úsilí byli
co nejúspěšnější a měli jste ze seznamování radost nejen Vy, ale i kandidáti.

KDE NÁM ROSTOU? KDE JE HLEDAT?

Pokud máme konkrétní zadání pozice, na kterou máme najít vhodného kandidáta, je třeba se zamyslet nad tím „kde nám roste“, tedy jaký člověk z hlediska zkušeností, vlastností a businessu by se na naši pozici hodil a kde se na trhu může nacházet. Tímto krokem si nejen zpřesníme, koho hledáme, ale také si udáme směr, kterým se vydáme, abychom ho na trhu práce našli.

Náborové motto:  „Když nevím, koho hledám, jak pak můžu vědět, že jsem ho našel“

Vždy se pouštím do náboru až v momentě, kdy vím, koho jdu hledat. Cílem je vyvarovat se situace, že po představení x kandidátů se z druhé strany ozve: „Žádný není dost dobrý…“ Bez nastaveného síta se náborový proces stane zbytečně dlouhým a neefektivním. Také je třeba si uvědomit, že supermani na trhu práce neexistují, a pokud už takového člověka s kombinací charakteru a širokých pracovních zkušeností náhodou najdu, nemohu být překvapen, že si své zkušenosti a schopnosti nechá zaplatit.

Nejrelevantnější zdroje, kam se dívám:

1.       Konkurence
Lidé, kteří by z hlediska předpokladů měli být pro naši společnost největším přínosem z hlediska jejich zkušeností z oboru a logicky bychom měli mít s jejich zapracováním méně práce, jsou lidé od konkurence. Bohužel toto pravidlo není 100%. Je velmi dobré vědět, kdo a kde u konkurence pracuje, ale občas je pro danou společnost lepší, když daný člověk u konkurence bude pracovat dál, protože „nás“ to neohrozí. Je to smutné, ale i takové jsou zkušenosti, pokud je daný zaměstnavatel na nové zaměstnance náročný. Na druhou stranu, zjistím-li, že lidé od konkurence nesplňují moje předpoklady, mám o důvod víc se dívat dál na pracovním trhu s přesnější muškou, na co se soustředit.

2.       LinkedIn – profesní sociální síť
V minulém článku byly zmíněny v dnešní době velmi populární sociální sítě. S ohledem na to, že se nám jedná o budování sítě profesních kontaktů, je jasné, že nejrelevantnější kontakty jsou pro nás na LinkedIn. Tipů, jak s touto sociální sítí pracovat, naleznete na webu několik (včetně online návodů). Prostřednictvím interní pošty můžete navazovat vztahy s lidmi z celého světa. Každý sám za sebe by si měl stanovit, zda je jeho cílem mít v „connections“ co největší množství lidí, z nichž osobně zná jen zlomek anebo zda jde po kvalitě s tím, že kontakty budou spojeny i osobní vazbou a na počtu záležet nebude.

3.       Profesní skupiny a organizace
Myšleno členství a pravidelné setkávání s lidmi, kteří se sdružují, protože je něco spojuje. Po celé České republice působí několik „snídaňových konceptů“, které sdružují lidi, kteří mají zájem tvořit vztahy a předávat kontakty na jiné lidi z jiných oborů a fungovat na bázi doporučení. Zároveň existuje množství obchodních komor či asociací, kde se můžete setkat s úzce profilovanou skupinou lidí, která pro Vás může být zdrojem nejen kontaktů, ale i informací.

4.       Konference
Hledám-li do společnosti někoho profilově unikátního, mohu na něj narazit i na konferenci, kam většinou míří lidé, kteří mají co říct, ve svém oboru něco znamenají, apod. Tady je třeba se nebát pak takového člověka osobně oslovit, vyměnit si s ním vizitku a případně navázat spojení po konferenci s osobní pozvánkou na schůzku a bližší seznámení.

5.       Noviny/články
Prací personalistů by mělo být i udržování si přehledu a rozhledu po trhu, tzn. vědět, co se na trhu chystá, kdo se kam přesunul, jak se trh vyvíjí, apod. Informace o pohybech lidí se dají dohledat na různých zpravodajských a oborových serverech.

6.       Reference/doporučení
Občas je dobré „rozhodit sítě“ i mezi známými, bývalými kolegy, apod. Velmi často, pokud znají váš styl práce a mají ve Vás důvěru!, tak Vám někoho doporučí, o to snazší je pak s daným člověkem navázat spojení a docílit osobního setkání.

7.       Každodenní práce personalisty
Při každodenní HR práci je třeba mít na paměti, že člověk, se kterým se dnes setkám a na pozici, kterou obsazuji, ho nevyhodnotím jako vhodného, neznamená, že pro mě nemůže být zajímavý na jinou pozici nebo třeba za pár měsíců či let. Neznamená, že pokud jednou člověk zareaguje do společnosti a není úspěšný, že má navždy cestu do společnosti zavřenou. Je třeba lidi mezi sebou sdílet, doporučovat, apod.
  
Jak s konkrétním člověkem navázat vztah?
Pokud oslovuji prostřednictvím e-mailu, nemám moc jinou možnost než udělat dojem tím, co napíšu. Je třeba si uvědomit, že člověk, speciálně pracuje-li v nedostatkovém oboru z hlediska kandidátů, takových e-mailů může dostávat několik týdně a může být z jejich znění a přístupu daných personalistů znaven, otráven, apod. Toto je třeba mít na mysli vždy, když se snažíte s někým spojit a daní lidé nereagují. Bohužel se na trhu pohybují i lidé, kteří chtějí jen utržit bod za to, že jim někdo odepsal a oni si ho založí do databáze, ale už jim nezáleží na tom, že nám ostatním na trhu pak komplikují život, když s kandidáty dále nekomunikují. Základem networkingu je komunikace, a to korektní. Vztah se dá vybudovat jen tak, že získám důvěru, a tu získám jen tím, že dodržím to, co jsem slíbil, komunikuji korektně bez příkras a momentů překvapení.

Co nám v komunikaci s neznámým člověkem pomůže?
-          Máme-li silný brand, za který kopeme
-          Máme-li zajímavou pracovní příležitosti, kterou hned můžeme danému člověku nabídnout
-          Příjemný hlas a projev, který nezní strojově jako hlas pracovníka call centra
-          Přirozenost, upřímnost, ohleduplnost a korektnost
-          Dodržení slova

První setkání
Podařilo se Vám daného člověka namotivovat na první setkání, aby se o Vaší nabídce/společnosti dozvěděl bližší informace a zároveň jste se mohli blíže seznámit? To je skvělé. Co Vás čeká dál?

Výběr vhodného místa pro setkání
Často se setkávám s tím, že někde sama snídám a vedle mě sedí někdo, kdo se za tímto účelem setkává s kandidátem, a já slyším vše, o čem se spolu baví. To, že to není příjemné mně, je jedna věc, ale berme ohled na to, že to zcela jistě není příjemné danému kandidátovi, na kterého to může mít poměrně významný vliv s hlediska ochoty sdílení informací.

Co se mi osvědčilo při plánování setkání s lidmi?
Vždy zvažuji x aspektů pro volbu místa, a ty jsou:

-          V jaký čas se setkávám – ráno/poledne/večer
o   Všichni jsme neustále zavaleni množstvím práce a je čím dál složitější pozvat a poznat někoho v rámci obědové pauzy. I když se to podaří, tak lidé bývají neklidní, většinou hned z oběda běží na pracovní schůzku, poradu, apod., případně jim někdo volá na mobil. V posledních letech se mi jako nejefektivnější osvědčili ranní snídaně, které se většinou odehrávají někde na výpadovkách či okrajových částech města, jsou klidnější a lidé ještě nemají „přepnuto“ do režimu práce, takže mají i lépe nastavené radary vnímání.  Méně často realizuji setkání spojené s večeří. Tady je třeba se připravit na nejdelší časovou investici obou dvou stran a nutnou přípravu témat hovoru, včetně dodržování etikety stolování, apod. ;)

-          Délka setkání – vždy vím, kolik na mě má druhá strana času a to dodržuji
o   Ze zkušenosti vím, že mi průměrné „seznamovací“ setkání (setkávám se s kandidáty mimo firmu občas i na 1. kola pohovorů) s kandidátem zabere 1,5 hodiny. Záleží na upovídanosti a otevřenosti daného člověka. V každém případě toto komunikuji kandidátům dopředu, abychom všichni počítali se stejnou investicí, případně ji upravili dle požadavků obou stran a nedošlo k tomu, že bude mít kandidát pocit, že někam spěcháme a nevěnovali jsme mu patřičný čas

-          Bude setkání spojeno i s jídlem nebo se jedná „jen“ o kávu
o   Toto bývá největší oříšek. Připravujete setkání s člověkem, kterého jste nikdy neviděli. Co má rád za stravu, je na něco alergický, jakou kuchyň naopak nevyhledává. Je třeba se dobře zamyslet nad tím, jaké místo/restauraci pro setkání zvolíte. Zda je daný podnik v danou hodinu otevřený (zejména u snídaní) a jak je možné zajistit soukromí a klid pro rozhovor, aniž by Vás slyšeli všichni ostatní v restauraci nebo člověk, který sedí 0,5m vedle u dalšího stolu.

-          Kde daný člověk nyní pracuje/kde bydlí – vždy přemýšlím tak, aby to on/ona měl blíž a pohodlnější
o   Vždy dobře vypadá a zní, pokud se snažíte najít místo, které je pro člověka někde na cestě, aby např. nemusel křižovat celou Prahu pro setkání s Vámi a pak následně přejíždět do zaměstnání opět na druhou stranu. Lidé velmi ocení, když se setkáte někde na půli cesty, případně když vy přijedete za nimi. Tady ale pozor, abyste měli dostatek soukromí bez případných kolegů ze stávajícího zaměstnání. Je vhodnější volit místo, kde se již nepředpokládá firemní spádovost.

-          Zda daný člověk jezdí autem/či ne
o   Faktor dopravy na místo setkání a parkování je zvlášť ve velkých městech velmi důležitý. Je dobré zvolit místo, kde víte, že daný člověk dobře zaparkuje, tedy ne zcela v centru, kde situaci komplikují např. v Praze modré zóny, či rezidentní parkování. Vhodnou volbou místa se snadným parkováním eliminujete zpoždění daného člověka, pokud s tím dopředu nepočítá a zároveň míru jeho naštvání, pokud parkovací místo hledá 10 minut a jezdí stále dokola restaurace, kde se máte setkat.

-          Diskrétnost
o   Lákáme-li člověka, který je v tuto chvíli někde zaměstnán a relativně spokojen, je třeba mít vždy na paměti diskrétnost takové jednání. To, že se setkáváte společně nad nějakou možností spolupráce, je záležitost, která nemusí vyústit ve změnu zaměstnání daného kandidáta, tzn., je třeba být velmi diskrétní, aby případné propuknutí informace na pracovní trh (k jeho stávajícímu zaměstnavateli) nezpůsobilo nežádoucí problémy. Této situace se samozřejmě nevyvarujete, když tuto informaci o sobě kandidát někde utrousí sám. 


O své zkušenosti s náborem zaměstnanců či tipy, jak vyhledávat vhodné kandidáty se s námi tentokrát podělila Jana Mužná, zakladatelka společnosti PeopleGate s.r.o. Personálním networkingem jsme uzavřeli naše téma měsíce a rádi bychom vás pozvali na náš blog i další týden, kdy vám představíme nové téma měsíce, kterým v říjnu bude Psychologie komunikace.

Žádné komentáře:

Okomentovat