2015-11-24

Emoční inteligence 2.0


V poslední době se vyrojily názvy různých metod, konferencí a jiných aktivit se “softwarovým” označením 3.0, 4.0. A tak mne nedávno v knihkupectví zaujala kniha s názvem “Emoční inteligence 2.0” od autorů Travise Bradberryho a Jean Graves. Knih, které vás v knihkupectví zaujmou názvem nebo recenzí na internetu či v jiném zdroji, je mnoho. Tato kniha mne ale zaujala i předmluvou od Patricka Lencioniho, autora knihy “Pět příčin selhání týmu,” jehož práce si osobně velmi vážím a ráda s jeho metodou pracuji.


 Co je vlastně emoční inteligence?

Schopnost rozeznávat vlastní emoce i emoce druhých, abychom byli schopni motivovat se, a abychom dobře zvládali emoce nejen sami za sebe, ale i v našich vztazích.

Kniha poskytuje přehled a zajímavé podněty k zamyšlení, jak pracovat na rozvoji vlastní EI za použití standardně používaných 5 složek:

      Znalost vlastních emocí (Sebeuvědomění)
      Zvládání vlastních emocí (Sebeovládání)
      Schopnost sám sebe motivovat (Motivace)
      Vnímavost k emocím jiných lidí (Empatie)
      Umění mezilidských vztahů (Společenská obratnost)

V pracovním prostředí si využití emoční inteligence dovedeme vcelku jednoduše představit. Pokud máme dobře rozvinuté kompetence, jsme schopni číst v lidech, lépe odhadovat jejich reakce, lépe vyjednávat, motivovat a navazovat pracovní vztahy. Jak ovšem emoční inteligence funguje mimo pracovní prostředí? Uvědomujeme si schopnost komunikovat, vnímat okolí i přímého komunikačního partnera v běžných denních situacích?

Jak se chováme a jak vnímáme chování ostatních třeba ve frontě na poště? Často přemýšlím nad tím, zda jsem schopna sebeuvědomění a sebeovládání, když podle mého názoru, jako člověka stojícího v nekonečné frontě na poště, pracovnice pracuje zcela neefektivně? A jak se cítí pracovnice za přepážkou, která dle vnitřních instrukcí musí motivovat zákazníky ke koupi losů, zařízení připojištění či jiné služby, která s funkcí pošty zdánlivě nesouvisí? A co společenská obratnost mladé maminky s 5 letým chlapcem lezoucím po všech lavičkách, odkládacích policích na tašky a jiných vyčnívajících objektech v hale pošty? O empatii  všech zúčastněných klasické „poštovní“ scény ani nemluvě.

Teorie a návody jsou hezká věc, ale pokud nezačneme přemýšlet sami nad sebou, zjišťovat nakolik jsme připraveni pracovat na sobě v oblasti emoční inteligence, budeme i nadále čekat ve frontě se zatnutými pěstmi.

A jak jste na tom s emoční inteligencí vy? Zkuste si jednoduchý test.



Autor článku: Magdaléna Prunerová

3 komentáře:

  1. Dobrý den, tuhle knížku můžu taky jenom doporučit. Jen jsem si ji teda nekupovala jako klasickou knihu, ale mám titul Emoční inteligence jako audioknihu na poslech do auta. Co se týče knih o osobním a osobnostním rozvoji, tak to takhle dělám poměrně často, protože je poslouchám v autě. ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, díky za tip na knihu. Taky si myslím, že emoční inteligence je dneska fakt hodně důležitá. Podle mě ještě o mnoho důležitější, než třeba nějaké reálné pracovní výkony. Zvlášť pokud děláte třeba v kanceláři nebo prostě v takových podobných týmech. :-) Právě že když správně odhadnete jednání toho druhého, tak se vám otevírají zcela nové možnosti. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Souhlasím s tím, že emoční inteligence je hodně důležitá. Podle mě je to taky trochu o tom, že lidé neumějí jednat v práci. A to jak z pozice zaměstnavatele, tak z pozice zaměstnance. Pak řeší věci jako vyhazov z práce, ze kterého jsou všichni kyselí. Ale v zásadě to platí tak, že ti lidé se spolu nedokážou bavit a jeden druhého pořádně vnímat.

    OdpovědětVymazat