2015-11-09

Evoluční psychologie

Jistou dobu si zahrávám s myšlenkou rozšířit si obzor o vzdělání v oblasti psychologie. Vzhledem ke svým časovým možnostem jsem prozatím využila nabídku Filosofické fakulty a docházím na přednášky kursu Psychologie pro každý den.
Na začátku tohoto kursu jsem si uvědomila, že mnoho informací již znám, potkala jsem se s nimi, zažila si je. Ale přesto si z každé přednášky odnesu něco nového. Minulý týden bylo téma: Evoluční kořeny lidského chování a psychiky. 

Poprvé jsem se setkala s rozdělením příčin našeho chování pod pojmem Tinbergenova 4 PROČ. Na každý postoj, chování jedince se musíme podívat z více úhlů a na určité časové ose:

1. Chování vzniká na základě bezprostřední příčiny = reakce na nějaký podnět
2. Chování je podmíněné výchovou a faktory, které během života na něj působí
3. Chování si prošlo evoluční cestu a je vlastní určitému živočišnému druhu
4. Chování má svou funkci, která zvyšuje šanci přežít a rozmnožovat se

Znamená to tedy, že i naše chování je ovlivněno genetikou.

Evoluční psychologie se však zabývá mnoha tématy. Nejbližším je Partnerství ženy a muže – podtématem žárlivost ve stálém heterosexuálním vztahu. 

Díky evoluci a biologii jsou rizika, hrozící od partnera pro každé pohlaví jiná:

Pro muže je riziko nevěra ženy – neboť ohrožuje jeho otcovství. Pro ženu je riziko opuštění rodiny mužem – ohrožuje přežití potomků. Proto si muži musí hlídat ženy, aby jim byly věrné a ženy si hlídat zdroje mužů. 

Jsem zvědavá, kam evoluce v chování a psychologii dospěje. Již v dnešní „moderní době“ se potkáváme s tím, že žárlivost není vždy to, co jsem slyšela ve výše uvedeném příkladu. Třeba takový vztah Pavlíny Saudkové a Jana Saudka. 

Na to snad odpoví evoluční psychologové za několik desetiletí či století. Já se zatím budu těšit na další psychologické vhledy do mého normálního života.

Autor článku: Věra Hrazdírová

Žádné komentáře:

Okomentovat