2015-07-08

Mezigenerační komunikace



Tématem měsíce července je MEZIGENERAČNÍ KOMUNIKACE.

Téma poslední dobou velmi často diskutované, avšak pro nás stále aktuální a důležité. Možná se budete ptát, proč se tím vůbec pořád zabývat. Generační rozdíly - to je možná zajímavé téma ke konverzaci do kavárny, ale má nějaký hlubší smysl i pro naší společnost nebo přímo pro naší práci? Věříme, že ano. Poznání a vymezení generací nám pomůže k lepšímu pochopení sebe navzájem, pomůže nám v běžné i profesní komunikaci, pochopíme snáze myšlení i chování svého okolí. V práci nám pomůže lépe porozumět potřebám a motivacím jednotlivých generačních skupin, pracovat lépe se zpětnou vazbou či následným rozvojem a zcela určitě budeme schopni lépe vést jednotlivé členy svého týmu. To všechno je pro nás velmi důležité. Proto jsme se rozhodli věnovat mezigenerační komunikaci prostor i na našem blogu.

Nejprve se však pojďme znova podívat, jak se vlastně jednotlivé generace dělí a jaké jsou jejich hlavní charakteristiky.


GENERACE „BABY BOOMERS“

  • Baby Boomers je generace lidí narozená po druhé světové válce – nejčastěji je jako rozpětí let narození zmiňováno období let 1946 až 1964. Protože jejich rok narození přišel až po ekonomické depresi v 30. letech a po druhé světové válce, bývají někdy označováni jako „pokrizová generace“. Vyrostli v relativně bezpečných dobách a v období ekonomické prosperity. Je to velmi optimistická generace, která přinesla mnoho změn do tehdejší společnosti a zřekla se hodnot svých rodičů.
  • Jsou zde lidé se značně rozdílnými přístupy k životu, jiným hodnotovým systémem, různými formami trávení volného času, bohatým rozsahem zkušeností a názorů. Mnoho věcí je spojuje, hodně je také rozděluje, ale rozhodně nestojí o to, aby se s nimi zacházelo, jako s homogenním celkem, šedou masou „důchodců.“
  • Věková skupina 50+ je soustředěna na přítomnost, neohlíží se příliš do minulosti a nedělá si iluze o budoucnosti. Hospodářská krize podle výzkumu starší lidi zasáhla méně, než se obecně předpokládá. Část z nich dokonce usoudila, že média vliv krize zveličují.
  • Předností této generace je optimismus, energičnost, smysl pro zodpovědnost a dlouhá setrvačnost v pracovním procesu.
  • Nedostatkem může být leckdy přílišná kritičnost k odlišným názorům, nepřiměřená soutěživost a usilování o dosažení vlastního cíle.

GENERACE „X“

  • Lidé narození zhruba mezi lety 1965 až 1980.
  • Generace X se nazývá mimo jiné Umělá, protože označení "X" je marketingová nálepka vyjadřující, že mladí lidé své doby neměli zdánlivě žádný společný cíl nebo žebříček hodnot. Každý měl nějaké své "životní X" a za ním se rozhodl jít, případně se naopak rozhodl žádné životní X nevyhledávat. Jakmile tato generace přejala marketingovou škatuli, hrdě se jí zmocnila a své označení "Nedefinovaná generace" začala používat jako pozitivní vymezení své identity, založené na svobodě jednotlivce, lidské důstojnosti, novému přístupu k rychle se měnícímu světu a celkové nezávislosti mladých lidí.
  • Obrovské štěstí pro X je, že se jich narodilo v bohatém světě rozprouděných Baby Boomers relativně málo. Civilizace tedy nové mladé lidi hodně potřebovala a byla ochotná jim v mnohém ustoupit. X jsou První zkažení, tedy převzdělaní jedináčci s velkými cíli a neukojitelnou chutí zároveň být rebel a zároveň boháč. Největším vlivem na jejich životy byl výbuch kontrakultury a Culture Wars, tedy vznik desítek výrazných subkultur, uměleckých hnutí, nových vědeckých i politických teorií a celkový rozpad masové popkultury. Výsledný koktejl udělal z X otevřenou a sebevědomou vlnu mladých, kteří sice stále ve velkém sdílejí životní cíle svých rodičů (kariéra, rodina, dům, pověst...), ale zároveň odmítají jakýkoliv jeden celkový pohled na svět a jsou schopni vnímat i prožívat několik revolučních vlivů a životních stylů najednou. Civilizaci přináší hlavně zpochybnění dosavadních přístupů k práci a politice, vyžadují více pravomocí a volnosti. Jde o první generaci, která v podstatě nezná rasismus v nejhrubší podobě.
  • V produktivním věku pracují X za méně peněz než jejich rodiče a mají celkově více práce, nedostatek dlouhodobých jistot jim nahrazuje vzrůst osobní svobody. Ve výsledku jde o výrazně postojovou generaci, to znamená, že hledají takové hodnoty a významy, které se vyplatí zastávat celý život. V nejbližším desetiletí nás čeká jejich nástup k moci, což je vidět na nových politických stranách a životních modelech, takzvané hippie/punk ekonomice a novém zájmu o životní prostředí slučitelné se zdravím ekonomiky.

GENERACE „Y“

  • Nejčastějším označením Y je "Generation Why?!", což vychází z anglické výslovnosti písmene ypsilon ("Proč?!"). Je to generace otázek a zpochybňování, od které se toho moc nečekalo. Do generace Y se ale připojily dva velké proudy: Zaprvé Echo-Boomers, vlna nových přírůstků způsobená krizí středního věku Boomers a zakládáním rodin na poslední chvíli. A zadruhé se ukázalo, že Y roste během celé své existence tak nějak postupně a nepředvídatelně, protože se k ní přidávají lidé z celého světa s tím, jak se zvyšuje kvalita života a šíří se určité sdílené životní hodnoty. Y poslouchají podobnou hudbu a znají podobné režiséry, mluví a myslí podobně bez ohledu na to, zda se narodili v Japonsku nebo v Maďarsku. Do Y se tak člověk může zapojit ještě během svého života a zdá se, že Y je překvapivě asi nejsilnější generace po Boomers. Bohužel, počet zdaleka nestačí. Ještě nižší platy a ještě méně jistot zatlačily Y do pozadí. Výsledkem jsou hnutí jako Anonymous nebo Occupy, která svou necelistvostí a nepředvídatelností představují první záblesky toho, co můžeme od generace Y (ovlivněné generací X) čekat.
  • Svoboda a nové možnosti udělaly z Y takzvanou Civic neboli Občanskou generaci. Semkli se k sobě navzájem a nevěří ani rodině, ani kariéře, ani vzdělání, ani státu. Naivní a zmlsaní tím, že vyrůstali v rozkvětu 90. let, dnes stojí Y na ulici a uvažují, kde jsou jejich antigravitační skateboardy a dovolené na Marsu. Co byla pro Boomers skvělá budoucnost a pro X zajímavá výzva, to je pro Y hořké probuzení ze sna. Jejich reakce je taková, že se stali světem sami pro sebe a hledají způsoby, jak "změnit systém zevnitř" tam, kde se předchozí generace bouřily. Výdobytky X dovedly Y k velkým změnám hodnot a životních cílů, takže se často označují jako Názorová generace: Dokáží měnit a přizpůsobovat své názory, domluvit se je pro ně důležitější než mít poslední slovo. Bohužel ale díky tomu působí v očích starších generací nerozhodně a bezpáteřně.
  • Jako X buduje svět bez rasismu, přináší Y svět bez sexismu. Y chtějí pracovat z domova a zavedli termíny jako urban tribe (typ semknuté městské komunity) nebo downshifting (odmítnutí časově náročných zaměstnání). Mít prostě a jednoduše čas na sebe a své blízké je pro ně priorita, které by neměly stát v cestě staré představy o rodině nebo kariéře. Nesoulad generace Y se světem tak často vede k tomu, že se její členové skrývají a snaží se zapadnout za každou cenu - z toho vychází opětovný zájem o manželství nebo náboženství, návrat k některým starším hodnotám, ve kterých Y hledá klid a možnost rozkvětu v ústraní.
  • Říká se, že jde o první generaci, jejíž mozek je silně formován informačními technologiemi a vizí reálné civilizační změny, z čehož vychází dvě častá označení: Y se říká buď Mileniálové, protože prožili přechod tisíciletí a budou definovat to příští, případně Boomerang Generation, protože se neustále vrací k rodičům a přátelům, hledají hlubší hodnoty a žijí klidnějším životem, než se čekalo. Ve velkých firmách si všimli tak velkých rozdílů mezi Y a jejich předchůdci, že se začínají pořádat semináře pro manažery zaměřené na to, jak s Mileniály vycházet a jak využít jejich hlad po zodpovědnosti a účasti na dění. Ačkoliv jde o veskrze tichou a skrývající se generaci, nebývale silně se věnuje politickému aktivismu nebo veřejné službě. Mezinárodní, rovnostářská, tvořivá a kosmopolitní, Y je podle mnohých autorů dřímající obr, od kterého můžeme za 20 let čekat velké věci.

Zdroj: Chum, S.: blog iDnes, Současné generace X, Y a Z - krátké seznámení

Žádné komentáře:

Okomentovat