2015-07-16

Pohled generace X

Patřím do generace X! Spadám tam nejen datem narození, ale po důkladném prostudování všech možných charakteristik taky svými názory, postoji, způsobem života apod. Dospěla jsem bez internetu i bez mobilu, do své první práce jsem nastupovala s pocitem, že tam strávím celý svůj život. Těšit se celý rok na dva týdny dovolené u moře mi přišlo normální. Od svých nadřízených jsem vždy očekávala nejen pravidelný plat, ale taky motivaci a případnou pochvalu za dobře odvedenou práci. Knihy jsem četla pouze tištěné, v obchodě platila prostě penězi a svého manžela jsem poznala dříve osobně než na fotce či nějakém internetovém profilu.

A protože moje generace X a bohužel tedy i já jsem začala stárnout, přišel čas začít kritizovat novou nastupující  generaci. Vždycky se přece říkalo: „Kam ten svět spěje? Co je to dneska za mládež? To za našich mladých let přece nebývalo!".  A teď to tedy můžu říkat i já. Jenže pocit začít kritizovat novou generaci se u mě nějak nedostavil. Ano je sice dost věcí, které mi na  generaci Y vadí. Například mám pocit, že je pro ně důležitější,  jak věcí vypadají,  než to jaké doopravdy jsou (nebo jsou opravdu všichni tak dokonalí, jako ukazuje jejich profil na Facebooku?), že jsou často příliš nad věcí a odmítají trávit tolik času v práci jako jsme trávili my. Taky mi vadí, jak místo aby šli s kamarády povídat si o životě nad šálkem voňavé kávy, raději tráví čas v nesmyslných virtuálních kavárnách.   A úplně nejvíce mě štve, jak málo tvoří a moc kopírují. (Dostali jste v práci za úkol zpracovat nový projekt? Jak snadné, stačí 3 rychlé kroky k vyřešení, Google,CtrlC a CtrlV – a je hotovo. Vše již přece bylo vymyšleno, napsáno a někam vloženo).
Jo přiznávám, to všechno mi na generaci Y vadí. Ale přesto všechno se mi nastupující generaci kritizovat nechce. Naopak musím přiznat, že mě v mnohém inspiruje. Je spousta nových věcí, které se chci od ní naučit. A nejsou to jenom pořád zmiňované technologie, se kterými se prostě narodili. Jsou to především jejich postoje.

Moje generace se stále snaží najít cestu, kde rovnováha mezi soukromým životem a prací je hlavní cíl. Ale oni  to dokážou již na startu! Taky je s nimi lepší domluva než s mojí generací. Nechtějí konflikty pracovní ani osobní, nemusí mít vždy poslední slovo, vzájemné domluvy si cení více. Jsou tolerantnější  k názorům jiných, k menšinám i k rozdílům ve společnosti, odlišnosti jsou pro ně tak samozřejmé, že na ně netřeba upozorňovat.  Umí si vážit své svobody a přitom respektovat svobodu ostatních.  Je toho dost, co se mě na generaci Y inspiruje. A je toho dost, co chci díky ní změnit! Ale musím si pospíšit, než svět ovládne generace Z a já budu se svými názory Y zase úplně out!

Autor: Marie Raková


Žádné komentáře:

Okomentovat