2015-08-24

10 tipů pro lepší organizaci času

Celý srpen se na našem blogu věnujeme stresu a způsobům, jak s ním bojovat. Na závěr našeho tématu pro vám máme 10 zajímavých tipů, jak se vyhnout stresu z nedostatku času.

1. Mějte mysl jak voda


  • Vše, co nemůžeme vyřešit do 2 minut, bychom měli zaznamenat do systému.
  • Z hlavy je potřeba zapsáním dostat všechny myšlenky, plány, úkoly které se vynořily, ale v danou chvíli tam nepatří – není možné je vyřešit.
  • Musí být spolehnutí, že odložením člověk o myšlenku nepřišel, ale v pravý čas ji v systému opětovně dohledá.

2. Dělejte první kroky


  • U úkolu, který odkládáte si stanovte jeden malý krok, který můžete udělat okamžitě.
  • Pomáhá pokud:
    • Kroky máte plně ve své moci – nemusíte spoléhat/čekat na nikoho jiného.
    • Kroky jsou fyzické úkony – spíše než „domluvím se s Alenou“ je lepší „zvednu telefon a zavolám Aleně“. 
    • Kroky jsou krátké a konkrétní , aby neodrazovaly od realizace.

3.  Pořiďte si časový snímek


  •  Časový snímek slouží k tomu, aby si udělal inventuru, jak je na tom s časem v současnosti – jaké činnosti vykonává, kde jsou „ztráty času“ a prostor k úsporám. Jednoduchá realizace časového snímku je pomocí list papíru s tabulkou, kam člověk zaškrtává po patnácti minutách, čemu se věnoval.

4. Řiďte svůj život řízením svého času


  • Proč nestíháme číst knihy a odpovídáme na všechny telefony?
  • „Jsme to, co je v našich kalendářích“
  • Rozhodujte o svém čase a nenechte si vnutit svá rozhodnutí od „věcí, které zvoní.“ 
  • Aktivně se starejte, co je ve vašem kalendáři – nebo se o to za vás postarají „věci, které zvoní.“ 

5. Poznejte svoje vůdčí hodnoty


  • Přemýšlejte o čtyřech důležitých stránkách lidského života:
    • o fyzická – zdraví, kondice, závislosti, vzhled
    • o emoční (vztahová) – vztahy, rodina, komunita, přátelé, potomstvo, spokojenost, pověst
    • o duševní – znalosti, schopnosti, zásluhy, kariéra
    • o duchovní – smysl života, odkaz, etika, svědomí, to co vás přesahuje
  • Přemýšlejte o svých rolích. Například: otec, manžel, zaměstnanec, přítel, kolega. Sepište si všechny svoje role, které v životě hrajete. Vyberte z nich sedm nejvýznamnějších. Z těch vyberte tři nejvýznamnější. 
  • Co kdyby Vám zbýval měsíc života, co byste dělali?

6. Mějte cíle, dosahujte jich


  • Plánování je aktivní vyhledávání cílů v souladu s osobními hodnotami, přemýšlení o nich a začlenění cesty k jejich naplnění do každodenního života.
  • Jak na cíle:
    • Zapište si je (Nezapsaný cíl je pouhé přání, Hyrum Smith)
    • Mějte jich velice málo (Míti jediný cíl je první podmínka úspěchu; neboť úspěch se může měřit toliko měřítkem touhy, a touhy, které si odporují, nemohou býti realizovány, Hillaire Belloc)
    • Držte je stručné. Každý cíl napsat na samostatný papír, maximálně 200 slov. Několikrát za den ho pak stihnete během jedné minuty přečíst, zamyslíte se, co bude následující krok, a provedete, co je potřeba.

7. Plánujte – denně


  • Napište si seznam všeho, co byste rádi během dne zvládli. Seznam sestavíte na základě týdenního plánu a z věcí, které se aktuálně objevily.
  • Ohodnoťte každou položku seznamu. Hodnotíte, jak je položka důležitá z hlediska vašich hodnot a cílů.
  • Přisuďte každé položce numerickou hodnotu. V čase, který máte na vykonávání denních priorit, začněte položkou s nejvyšší prioritou a na další přejděte, až tu první dokončíte. 

8. Buďte proaktivní


  • Být proaktivní znamená převzít odpovědnost za svá rozhodnutí a za svůj život. Znamená to soustředit se na svůj okruh vlivu.
  • Znamená to ptát se: „Co já můžu udělat?“ místo: „Čí je to chyba?“ Znamená to místo na „Kdyby jen …“ se zaměřit na „Mohu být …“

9. Začínejte s myšlenkou na konec


  • Každý výtvor člověka vzniká dvakrát – jednou v mysli tvůrce, podruhé skutečně, prací jeho rukou, případně jiným způsobem realizace. Už to, že budeme jasně vědět, čeho chceme dosáhnout je prvním krokem k realizaci.

10. To nejdůležitější dejte na první místo


  • Podstatou dobré správy času není „zrychlit práci“, „stihnout víc“, „ušetřit čas“. 
  • To, na čem skutečně záleží, je dělat důležité věci.
  • Abychom si opravdu mohli volit, co je důležité v daném okamžiku dělat, je třeba minimalizovat vliv naléhavého – protože věc, která je méně důležitá, zato však naléhavá, dostane přednost před důležitější nenaléhavou.
  • Boj o smysluplné využití času a života je tedy bojem o to, abychom maximum svého času vynakládali na činnosti důležité a nenaléhavé. 



Zdroj: MgC Group

1 komentář:

  1. já jsem se dostala do stádia, kdy ani už správná organizace času nestačí. V dny kdy tedy vubec nestihám se snažím práci delegovat na jiné. V tom mi dost pomáhá služba https://ucplus.cz/ , která přesně tuto problematiku řeší.

    OdpovědětVymazat