2015-08-17

Pozitivní psychologie

Jak jsme již zmínili v našem úvodním článku, téma „Buď Cool“ souvisí velmi úzce s pozitivní psychologií. Pozitivní psychologie byla vyjmuta z oblasti psychologie oficiálně v roce 2003 panem Martinem Seligmanem. Můžeme doporučit jeho knihu „Vzkvétání“, kde je uvedeno plno příkladů a celá problematika je skvěle popsána. Pan Martin řešil prvotně rodinné rozkoly a párům dával původně návod, jak s problémem pracovat. Jako všichni lékaři. Ovšem časem začal poslouchat, jak spolu páry mluví. Jaká prohlášení používají. Kolik pozitivních zpráv přijde na jednu negativní. A byl v šoku. Negativní zprávy převyšovaly nad pozitivními. Později byl udán takzvaný Losadův poměr, který na základě výzkumů zní: 3 pozitivní zprávy na jednu negativní (3:1). A i tento poměr už je na hraně a spějeme k rozvodu. A je nutné si říci, že se jedná o americký výzkum. Jak to potom je u nás v Evropě! Jsme u nás v mínusu? Zatím často vidíme, že ano. Řešíme jen to, co se musí a co se nepovedlo. Slyšíme i to, co se povedlo a co jsme zdárně dokončili? Pro firemní sektor platí ten samý poměr. 3:1. V tomto poměru firmy při výzkumu prosperovaly a rozvíjeli se. Ale pozor! Nelze pořád chválit. Bylo zjištěno, že jestliže je poměr 13:1, firma nemá „kormidlo“ a spěje do záhuby.

Pozitivní psychologie je tedy také o tom, jak mluvíme, jaké výrazy a slovní spojení používáme. Často stejnou věc můžeme říci několika způsoby:

Příklad 1 – V restauraci:

a) Nedala byste si ještě něco sladkého ke kávě?

b) Mohu Vám nabídnout ještě něco sladkého ke kávě?

c) Ke kávě Vám určitě doporučuji náš vynikající domácí borůvkový koláč nebo lehký cheescake s malinami.


Příklad 2 – Odpovědi na otvírací dobu obchodu:

a) Od 12.00 do 13.00 mají zavřeno. Pak asi do 18.00 hod.

b) Mají otevřeno už od 8.00 do 12.00 a pak od jedné až do šesti.


Příklad 3 – Reakce nadřízeného na provedený úkol:

a) Tak tohle se ti nepovedlo.

b) Ten minulý úkol se Ti povedl lépe.


Cítíte rozdíly ve výše uvedených příkladech? Pozitivní psychologie uvádí i největší prohřešky:

- Povedlo se Vám to, ale ….. (pochválím a následně tvrzení stočím do negativa)

- Nechcete? Nepotřebujete? Nemáte chvíli čas? …. Předpona NE – lepší použít jiné výrazy (mohu Vám doporučit? Mohu Vám ještě nějak pomoci? Máte chvilku času?)

- Honza se mi strašně líbí!! (spojení strašně líbí se také nenosí – tak je strašný nebo se slečně líbí?)


Uvedu ještě poslední příklad 4 možných reakcí na 1 pozitivní zprávu. Které se dají zařadit do pozitivních a které do negativních prohlášení?:

Partner: „Právě jsem vyhrál 100.000 v loterii!!“

Partnerka:

1) Aktivně konstruktivní reakce – „Teda, to jsi měl štěstí! Koupíš si něco hezkého? A kde jsi vlastně sázel? To je super něco vyhrát že? (Neverbálně udržujeme oční kontakt a projevujeme pozitivní emoce)

2) Pasivně konstruktivní reakce – „To je fajn.“ (Neverbálně malý nebo žádní aktivní projev emocí.)

3) Aktivně destruktivní reakce – „Vsadím se, že z toho budeš muset zaplatit daň. No, já nikdy nic nevyhraju.“ (Neverbálně projevování negativních emocí.)

4) Pasivně destruktivní reakce – „Dneska jsem v práci měla děsný den. (Neverbálně malý oční kontakt a odvrácení se)


Pan Martin řešil i těžké deprese pacientů. A začal řešit jejich příčinu. Bez léků. V rámci výzkumu měl 3 skupiny:

a) Pacienti zařazeni do pozitivní psychologie – 55% úspěšnost léčby

b) Pacienti zařazeni do obvyklé terapie – 20% úspěšnost léčby

c) Pacienti zařazeni do obvyklé terapie kombinované s podáváním léků – 8% úspěšnost léčby

Je tedy jasně vidět, že léčba pozitivní psychologie má velké účinky. Pracoval s nimi na bázi úkolů - Zapisujte si každý den 3 dobré věci – co se Vám podařilo. Co se Vám povedlo. Dále můžeme pokračovat tzv. „Pozitivním sluncem“ – na každý paprsek píšeme dovednost/vlastnost, čeho si na sobě vážíme nebo co umíme (umím naslouchat, umím perfektně vařit guláš – i maličkosti se počítají) Nejtěžší cvičení je pak pochválit sebe sama ústně. A co si budeme povídat – umíme se pochválit? Při blocích pozitivní psychologie často rádi dáváme cvičení pochval:

1) Pochvalte sebe sama.

2) Pochvalte kolegy za něco, čeho si na nich opravdu vážíte. Čím Vám pomáhají. A chvalte do očí. Něco jiného je chválit kolegu do pléna a něco jiného chválit kolegu z očí do očí.

3) Přijměte pochvalu.

Z vlastních zkušeností můžeme potvrdit, že toto cvičení zvládne relativně bez problémů pouze 5% účastníků. „Pochválit mě musí přeci někdo jiný ne?“, „To já nevím, co umím.“ „Já asi nic neumím tak dobře, abych si to zapsal/a)“

I maličkostí je třeba si všímat a umět je ocenit. Jak na sobě, tak i na lidech okolo a pozor. Jestliže chválíme, tak nemluvíme o někom, kdo je přítomen. Ale chválíme do očí. Zkuste to. Má to „grády“! 

A jaké je Vaše Pozitivní slunce? Plešaté, s vypadanými paprsky nebo je úplně plné? Zdá se to jako banalita, ale vaše Pozitivní slunce vám pomůže i v nejtěžších situacích, máte ihned jinou výchozí pozici pro řešení situací. Negativní maličkosti často již přestanete brzy vnímat. Stačí jej mít po ruce nebo na viditelném místě pro vás. Třeba v šatní skříni. Ráno je fajn se pozitivně nastartovat, že?



Autor: Jana Puhalová

1 komentář:

  1. Ahoj, jmenuji se "Tina Petersen" Jsem z Odense v Dánsku. Byl jsem ženatý 9 let s Oliverem a oba jsme měli spolu dva (2) syny. Oliver byl můj milovník střední školy, můj vysněný muž a já jsme ho milovali víc, než dokážou vyjádřit slova. Najednou můj manžel začal spát a dávat různé omluvy, proč se nemůže vrátit domů. Děti, které byly zvyklé být vždycky kolem svého otce, ho teď vidí ječmen. Začal mít vnější vztahy s jinými ženami a neuvažoval, jak se budou děti nebo já cítit.

    Celý můj svět byl otřesen a zdá se mi, že jsem ztratil jediného člověka, kterého jsem kdy opravdu miloval. To se ještě zhoršilo v okamžiku, kdy požádal o rozvod ... Snažil jsem se, co mohl, aby mu změnil názor a zůstal se mnou a dětmi, ale veškeré úsilí bylo marné. Prosil jsem a zkoušel všechno, ale nic nefungovalo.

    Průlom nastal, když mě někdo představil tomuto nádhernému, velkému kouzelníkovi, který mi nakonec pomohl ... Nikdy jsem nebyl fanouškem takovýchto věcí, ale prostě jsem se rozhodl neochotně vyzkoušet, protože jsem byl zoufalý a nezbylo mi na výběr ... Udělal zvláštní modlitby a použil kořeny a byliny ... Během dvou dnů mi Oliver zavolal a byl mi líto všech emocionálních traumatů, které mi způsobil, přestěhoval se zpět do domu a nadále šťastně žijeme jako jedna velká rodina. co úžasný zázrak doktor Zuzu udělal pro mě a moji rodinu. Pomohl mi také vyřešit můj problém s artritidou, se kterým se zabývám celá léta

    Představil jsem mu spoustu párů s problémy po celém světě a měli dobré zprávy ... Pevně ​​věřím, že někdo tam potřebuje pomoc. Pro naléhavou pomoc jakéhokoli typu kontaktujte doktora Zuzu nyní prostřednictvím jeho e-mailu: doctorzuzutemple@gmail.com nebo WhatsApp ho na +2347013499818 a také kontaktujte doktora Zuzu na Viber prostřednictvím +2347013499818

    OdpovědětVymazat